x

Keliakialiitto uudisti IT-infransa Centeron kanssa, osa 3

Keliakialiitto etsi vuoden 2013 aikana toteuttajaa IT-infransa uudistamiseen. Centero valittiin toteuttamaan projektia, joka nyt on saatu hyvin tuloksin päätökseen.

Keliakialiitto

Aikaisemmin tänä vuonna kerroimme ensin projektin taustoista sekä asiakkaan tarpeesta palvelulle, ja toisessa osassa paneuduimme tarkemmin toteutukseen. Nyt kerromme, millaiset kokemukset asiakkaalla on palvelun käyttöönotosta.

Sekasotkusta selkeäksi kokonaisuudeksi

IT-infran yhtenäistämisen tarve Keliakialiitolla oli ilmeinen. Lähtötilanne ennen uudistusta oli se, että laitteita ja ohjelmistoja oli hankittu sitä mukaa kun niitä oli tarvittu. Keliakialiiton talouspäällikkö Eija Leppäkynnäs kuvailee tilannetta näin:

– Organisaatiossa oli eri-ikäisiä koneita, erilaisia ohjelmistoja ja eri käyttöjärjestelmiä, eli melkoinen sekasotku.

Centero siivosi sotkun tarjoamalla ratkaisuksi Seremoniamestari-palvelun, Office 365 -palvelut sekä loppukäyttäjätuen. Ohjelmien käyttöönotto sujui suunnitelmien mukaan, ja uudet työkalut on otettu Keliakialiitolla hyvin vastaan. Pilvipalvelu, yhdenmukaiset koneet, ohjelmat ja käyttöjärjestelmät ovat selkeyttäneet organisaation toimintaa huomattavasti.

Meidän ei tarvitse lähettää niin paljon sähköposteja kuin ennen, kun voimme jakaa viestit SharePointissa. Sitä kautta saamme asiat nopeasti kaikkien tietoon. IT-asioista paremmin perillä olevat pystyvät myös antamaan toisille lähitukea helpommin, kun kaikilla on käytössään samanlainen versio ohjelmista, Leppäkynnäs kertoo.

Henkilökohtainen palvelu ja videokoulutukset saivat kiitosta

Keliakialiitolla on oltu tyytyväisiä sekä yhteistyöhön Centeron kanssa että uusiin, toimivampiin työkaluihin.

– Koko paketti on meillä jo säännöllisessä käytössä. Varmistukset toimivat nyt hyvin ja tiedot ovat varmasti tallella, yhdessä paikassa eikä jokaisen omalla koneella. Paljon on myös itse pitänyt opetella, mutta kaikki ovat suhtautuneet muutokseen yllättävän positiivisesti, Leppäkynnäs toteaa.

– Helpdesk-palvelu on ollut työntekijöidemme mielestä ehdottoman hyvä ja toimiva. Myös videokoulutuksista tykättiin kovasti. Ongelmatilanteissa niihin voi aina palata.

Leppäkynnäksen mielestä parasta yhteistyössä Centeron kanssa oli kuitenkin asiakkaan tarpeen ymmärtäminen.

– Meille jäi todella hyvä fiilis palvelun henkilökohtaisuudesta. Tuntui, että he ymmärsivät ja halusivat ymmärtää meidän tarvettamme ja lähtökohtiamme. He kuuntelivat ja tajusivat, mikä meille on olennaista. Sama pätee sekä Centeron että Helpdeskin henkilöihin.

”Oli yllätys, että tällä alalla asiat voivat mennä niin kuin on suunniteltu!”

Kokonaisuutena IT-infran uudistaminen oli Keliakialiitolle iso prosessi ja kysymyksiä tuli yllättävän paljon.

– Koko prosessin ajan Centero on jaksanut ystävällisesti vastata kysymyksiimme. Vuoropuhelu heidän kanssaan on ollut sujuvaa ja he ovat jaksaneet kärsivällisesti opastaa meitä. Vaikka käyttöönotto on jo selvä, ei yhteistyö lopu siihen, vaan Centero on edelleen meitä auttamassa, Leppäkynnäs sanoo.

– Vielä projektin jälkeenkin olemme saaneet apua Centerolta. Kun laitamme sähköpostia, niin apua tulee. Pikkuhiljaa kysymisen tarve vähenee.

Kuten monilla muillakin, myös Keliakialiitolla oli ennestään käsitys IT-asioiden takkuilusta ja monimutkaisuudesta. Centero kuitenkin osoitti, että näin ei tarvitse olla.

– Meillä oli muutaman vuoden takaa huono kokemus IT-alan toimijasta, ja oli mukava yllätys, että tällä alalla asiat voivat mennä niin kuin on suunniteltu! Leppäkynnäs iloitsee.

« Keliakialiitto uudisti IT-infransa Centeron kanssa, osa 2

Luonto-Liitto otti Office 365:n käyttöön Centeron avulla »