x

Keliakialiitto uudisti IT-infransa Centeron kanssa, osa 2

Keliakialiitto etsi vuoden 2013 aikana toteuttajaa IT-infransa uudistamiseen. Esittelemme nyt nettisivuillamme kolmen kirjoituksen verran prosessin etenemistä suunnittelusta toteutukseen.

Keliakialiitto

Ensimmäisessä osassa käsittelimme taustoja ja asiakkaan tarvetta palvelulle. Tässä osassa kerromme tarkemmin, miten toteutus tapahtui, ja kolmannessa paneudumme asiakkaan kokemuksiin palvelun käyttöönotosta.

Seremoniamestari lisäpalveluineen

Centeron yhteistyö Keliakialiiton kanssa alkoi tammikuussa 2014. Keliakialiitolle tarjottiin IT-ympäristönsä ratkaisuksi Seremoniamestari-palvelua, jonka perustana toimii Windows Intune -hallintajärjestelmä. Tämän lisäksi kokonaisuuteen lisättiin monipuoliset Office 365 -palvelut sekä loppukäyttäjätuki.

Keskitetty hallinta Windows Intunen avulla

Windows Intune on pilvipohjainen järjestelmä, jolla hallitaan kokonaisvaltaisesti IT-ympäristöä. Sen avulla työympäristön kaikki työasemat ja mobiililaitteet saadaan keskitetysti hallintaan, mikä helpottaa organisaation toimintaa monella tavalla. Windows Intunen kautta voidaan hoitaa esimerkiksi tietoturvapäivitysten ja sovellusten jakelu, virus- ja haittaohjelmien torjunta ja sen hallinta sekä päätelaitteiden määritykset.

Keliakialiitolla Intunen ominaisuuksista otettiin käyttöön sovellusten jakelu, tietoturvapäivitysten jakelu ja virusturva sekä lisäksi vakiosovellusten hallintapalvelu osana Seremoniamestari-kokonaisuutta.

Office 365 helpottaa työntekoa hajautetusti toimivassa organisaatiossa

Office 365 -palveluun kuuluvien tuttujen Wordin, Excelin, Outlookin ja PowerPointin lisäksi Keliakialiitolla alettiin hyödyntää sen sähköpostipalveluita,Skype for Business -pikaviestinsovellusta sekä Sharepoint-ryhmätyöskentely-ympäristöä. Lisäksi suoritettiin työasemavakiointi eli käyttöön otettiin Centeron esiasentamat työasemat.

Uuteen sähköpostijärjestelmään siirtymisen helpottamiseksi Keliakialiitolla tehtiin sähköpostimigraatio eli olemassa olevat sähköpostit siirrettiin Office 365:n alle.

Skype for Business -pikaviestinnän käyttöönotto helpottaa organisaatiossa yhteydenpitoa, mikä on Keliakialiiton hajautetun toiminnan kannalta erittäin olennaista. Sovelluksen avulla nähdään esimerkiksi muiden työntekijöiden tavoitettavuus tietyllä hetkellä ja pystytään pitämään videoneuvotteluja.

Pilotointivaiheessa varmistetaan palvelujen sopivuus

Ennen uusien IT-ratkaisujen lopullista käyttöönottoa on tärkeää testata niiden sopivuutta organisaation tarpeisiin pilotoinnin eli koekäyttöjakson avulla. Näin saadaan tietoa asiakkaan nykytilanteesta sekä ennestään käytössä olevista sovelluksista ja haittaohjelmien torjunnasta. Pilotoinnin aikana pystytään luotettavasti selvittämään, miten nämä saadaan vaihdettua uuteen, toimivampaan palvelumalliin.

Keliakialiitolla prosessi aloitettiin pilotoimalla ensin Windows Intune- ja Office 365 -palvelut. Koekäyttöjakson aikana Keliakialiitto pääsi testaamaan järjestelmien toimintaa käytännössä. Jakson aikana asiakkaalle tilattiin laitteet vakiointia varten ja pilotoitiin myös loppukäyttäjätukea.

Hyvin onnistuneen pilottivaiheen jälkeen palvelut levitettiin koko organisaation käyttöön. Tässä vaiheessa Keliakialiiton henkilöstölle pidettiin Officen ja Intunen käytöstä kaksi koulutusta, jotka järjestettiin etänä Skype for Business -palvelun avulla. Samalla keliakialiittolaiset saivat konkreettisesti tuntumaa Skype for Business -viestinnän hyödyntämiseen työssään.

Valmista tuli!

Seremoniamestari lisäpalveluineen saatiin Keliakialiitolla täysipainoisesti käyttöön huhtikuun lopulla. Ensikokemukset palveluiden toimivuudesta ovat olleet hyviä, ja erityistä hyötyä Keliakialiitolle on jo ollut Sharepoint- ja Skype for Business -palveluiden tarjoamista mahdollisuuksista.

Nyt toteutetun palvelukokonaisuuden lisäksi Keliakialiitolle tehdään vielä IT-kehityssuunnitelma, johon paneudutaan kesän jälkeen.

Kerromme myöhemmin lisää siitä, miten palvelumme ovat toimineet Keliakialiitolla!

« Fida International uudisti IT-infransa Centeron kanssa

Keliakialiitto uudisti IT-infransa Centeron kanssa, osa 3 »